• Interiér restaurace Sportovní areál Vitality
  • Interiér restaurace Sportovní areál Vitality
  • Gastro vitální restaurace
  • Slavnostní tabule Vitality Slezsko

Cizrna

CIZRNA neboli římský hrách
Luštěnina příbuzná hrachu, kterou pěstovaly starověké civilizace již před 7 000 lety. Pochází z Asie a Indie, dnes se však pěstuje v Mexiku, Argentině, Španělsku nebo Řecku. Často se s ní můžeme setkat při přípravě orientálních (především indických) jídel. Od 15. století se cizrna stala běžnou venkovskou potravinou a následně se probojovala i do měšťanské gastronomie. Koncem 19. století upadla nadlouho do zapomnění a nyní se do české kuchyně vrací. 
Cizrna patří mezi nejkvalitnější luštěniny pro vysoký obsah polysacharidů (47 %), rostlinných bílkovin (15-30 %) a vlákniny (5-19 %). Je bohatým zdrojem železa, vápníku, hořčíku, draslíku, obsahuje mangan, fosfor, vitamin E, vitamin B9 (kyselina listová - chrání plod před vrozenými vadami nervové soustavy), vitamin B15 (kyselina pangamová – aneb velmi účinný antioxidant proti stárnutí). Cizrna obsahuje nenasycené mastné kyseliny, což jsou zdravé tuky (6–7 %), které pomáhají při snižování hladiny cholesterolu v krvi. Vláknina cizrny zase zabraňuje jeho vstřebávání z jiných potravin (cizrna neobsahuje žádný cholesterol). Díky těmto vlastnostem se konzumací cizrny zlepšuje stav arterií a dá se jí předcházet arterioskleróze se všemi jejími projevy, včetně infarktu myokardu. Vláknina přirozeným způsobem stimuluje peristaltiku střev. Cizrna se doporučuje zvláště těm, kdo trpí stresem a depresí, je vhodná pro všechny věkové kategorie, nachází využití při různých dietách: bezlepkové, diabetické, nízkokalorické, bez cholesterolové, diety s omezením solí nebo diety s vysokým obsahem vlákniny, udržuje hladinu cukru v krvi a neobsahuje lepek. 
Cizrna je téměř plnohodnotná potravina, která má správný poměr živin. Proto ji lze jíst jako hlavní chod. Cizrna má příjemně oříškovou chuť a používá se podobně jako hrách.
Před vařením musíte cizrnu na několik hodin (nejlépe přes noc) namočit. Na rozdíl od jiných luštěnin ji budete vařit ve velkém množství vody, a to nejdříve 10 minut zprudka a pak 50-80 minut na mírnějším ohni, osolit až ke konci vaření a vařit bez poklice. Cizrna také ale obsahuje látky nepříznivě ovlivňující její stravitelnost. Naštěstí možné je eliminovat namáčením, vařením s mořskými řasami wakame a kořením saturejka.
Cizrnu můžete tedy vařit, smažit, pařit, pražit nebo nechat naklíčit, čímž vzroste hlavně obsah vitamínu B a C. Zrna můžeme nechat v celku a připravit z nich salát doplněný třeba ještě rajčetem nebo brokolicí. Vyzkoušejte pomazánky a polévky.
Cizrnová mouka smíchaná s pšeničnou se používá na pečení nekvašeného chleba (roti) nebo se přidává do nejrůznějších pekařských produktů. 
Cizrna má též svou „kávovou“ historii. Pražená byla známá jako „Café de France“ od 18. století v oblasti Dijonu. Na Balkáně se k pravé zrnkové kávě přidávalo trošku pražené a umleté cizrny, aby se udržela pěna.
Jedním z nejznámějších pokrmů je španělská cizrnová polévka Garbanzo nebo indická Mulligatawny. Ve Středozemí se setkáte s kaší Hummus. Pochoutkou pro děti je pražená cizrna obalovaná cukrem. V Řecku se cizrna smaží na oleji a podává se s černými olivami. V Itálii připravují z cizrnové mouky placičky Farinata. Na Korsice je cizrnová mouka základní složkou horské kuchyně. V arabských zemích mají rádi smažené kuličky Falafel – pokrm vychází z hummusu, do něhož jsou přidány ovesné vločky. Arabové také smažené cizrnové kuličky solí a jedí jako arašídy.



Logo Ferona Logo Radegast Logo TZ Logo AHR Logo Budamar

Logo WilsonLogo AGELLogo SynerLogo M Steel Projects Logo M Steel Projects

Jsme na Facebooku

Jak se k nám dostanete

GPS: 49°39'31.317"N, 18°41'46.129"E
Mapa: Google.cz | Mapy.cz

Popis

Chcete pravidelně dostávat naše novinky do Vaší emailové schránky? Přihlaste se k odběru: